Maleriteknikk
I mange år…
I mange år har jeg eksperimentert for å finne en teknikk som passer for mitt uttrykk. Jeg bruker blant annet historiske pigmenter, interferensfarger, metaller og metallstøv. Prøver lar jeg ligge i solvinduet i årevis for å se om det holder teknisk. Det som holder går jeg videre med.
Les mer nedenfor bildene.
Jeg bruker gull, hvitt, rødt og grønt gull, røkt sølv, sølv, messing, kobber, aluminium, tinn , platina og palladium.
Ofte oksiderer jeg metallene for å tilføre farge og substans og for å la laget under komme til syne når metallene langsomt fjernes.
Interferensfarge bruker jeg over og under metallene der det passer. De fargene endrer seg etter som i hvilken vinkel man ser arbeidet. Skiftende fra rødt til grønt, lilla til gulgrønt osv. Noen av disse effektene er det vanskelig å vise i immobile digitale bilder. Jeg prøver alltid å skape en vektløs tilstand mer i slekt med akvareller, men stofflig. For å oppnå det jeg vil må jeg skape «luft» «pust» mellom lagene, eller en «lyd».
Jeg har reist for å lære, være i andre settinger, blant annet i New
York, Southwest, The Four Corners, New Mexico, Colorado,
Utah, Arizona, Berlin, Japan, Kina, og har oppsøkt
uttrykksfull, uberørt natur, spesielt i Nord-Norge.