CV Gro Folkan
GRO FOLKAN –født 15.08. 1949
CURRICULUM VITAE
SEPARATUTSTILLINGER
utdrag
2022 Galleri Helviktangen, 06.06 – 08.08
2021-22 A pavillion, Artebinaria,Firenze
Virtuell separatutstilling, kuratert Maddalena Grazzini
2021 Gallery Unlock,3D,Virtuelt rom, internasjonalt
kuratorprosjekt Kuratert Stefania Carrozzini
2020 MyMicroGallery, Milano, kuratert Stefania Carrozzini, Italia
2019 Gallery Artifact, kuratert, New York
2017 Galleri Nord, Tromsø
2017 Moss Kunstgalleri
2014 Galleri Vanntårnet, Nesodden
2011 Galleri Brevik, Tromsø
2010 Galleri Sult, Stavanger
2010 Galleri Tonne, Oslo
2008 Galleri Brevik, Tromsø
2006 Galleri Brevik, Tromsø
2001 Galleri Embla, Tromsø
2001 Galleri Albin Upp, Oslo
1998 Tromsø Museum
1993 Tromsø Kunstforening
1990 Hammerlunds Kunsthandel, Oslo
1987 Galleri Cassandra, Drøbak
1985 Tromsø Kunstforening
1984 Kunstnerforbundet,Oslo
1983 Tromsø Kunstforening
1982 Galleri Tanum, Oslo
1979 Kunstnernes Hus, Oslo
1977 Galleri 71, Tromsø
1977 Kunstnernes Hus, Oslo
1975 Bergen Kunstforening
1973 Kunstnernes Hus, Oslo
1971 Kunstnerforbundet , Oslo
1967 Club 7, Oslo
OFFENTLIG INNKJØP
utdrag
Nasjonalgalleriet
Riksgalleriet
Norsk Kulturråd
Norges Bank
Bergen Kunstforening
Oslo Skoleutvalgs Kunstsamlinger
Oslo Kommunes Kunstsamlinger
Tromsø Universitet
Nord Norsk Kunstmuseum
Norsk Samtidsmuseum
Troms Fylkeskommune
Universitetssykhuset Nord-Norge
UTDANNELSE
1967-69 Statens Kunst- og Håndverksskole, malerlinje og
grafikklinje
1969-73 Statens Kunstakademi , maler og grafikklinje
GRUPPEUTSTILLINGER
utdrag
2023 New York, MONTSERRAT CONTEMPORARY ART
ART OF PRESENCE
Shaping the Future through Creativity
2023 Venezia, Stefania Carrozzini Gallery
Nature speaks to us
2023 Paris , NATURE SPEAKS TO US
Espace Sylvia Rielle 10, Place des Voges
Kuratert av Stefania Carrozzini
2023 Milano, Abbondanza/Abundance MyMicroGallery
2022 Contemporary Art Station, ‘Madrid Station Exhibition’
2022 ’ZONES OF IMMATERIAL SENSITIVITY’
MyMicroGallery
Kuratert av Stefania Carrozzini, Milano
2021 RESPIRO , Milano, Venezia, London
Kuratert av Stefania Carrozzini
2021 ’ZONES OF IMMATERIAL SENSITIVITY’
Santa Eufemia Gallery in Venezia
Kuratert av Stefania Carrozzini
2021 ’Summer virtual Art Fair’, Contemporary Art Station
2021 ’Respiro’ International Curatorial Project
MyMicroGallery, Milano
2020 Santa Eufemia Gallery, ‘RESPIRO’ International Curatorial Project, 18/11 – 11/12, Venezia
2020 Artebinaria, Artinside Gallery, Art in Augumented reality, Firenze, Italia
2019 Artebinaria, Artinside Gallery,Art in Augumented reality, Firenze, Italia
https://www.grofolkan.no/wp-content/uploads/2019/10/ArtinsideGallery-instagram-grofolkan.mov
2016 Invitert: Contemporary Painting, The Brick Lane, London
2014 Summer Expo, Galleri Vulkan, Oslo
2000 Nord Norsk Samtidskunst, vandreutstilling
1996 Norske Bilder 96, Brandstrup, Oslo Rådhus
1995 Galleri Brandstrup
1995 Norske Bilder 95, Brandstrup, Oslo Rådhus
1990 Tromsø kunstnere presentere seg,
Tromsø Kunstforening
1980 Gruppeutstilling Fredrikstad
1977 Gruppeutstilling, Galleri F15, Moss
1976 Kvinneutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo
1975 Norskt i dag, gruppeutstilling, Hässelby slott, Stockholm
1974 Norsk grafikk i dag, vandreutstilling i Tyskland i 2 år
1972 Liljevalks Konsthall, Stockholm
1972 Grenseland. Gruppeutstilling, Oslo Kunstforening
1969 UKS Vårutstilling, vandreutstilling – deltatt 4 ganger senere
1968 Nordisk utstilling, Hässelby slott, Stockholm
1968 Juni utstillingen, gruppeutstilling, Kunstnerforbundet
1967 Debutanter fra Høstutstillingen,gruppeutstilling, Oslo Kunstforening
1967 Debuterte Statens Høstutstilling – deltatt 8 ganger senere
PREMIE
1976 1. Premie, Oslo Kommunes skolekonkurranse
PROSJEKTER
1977 Livskår, gruppeutstilling i Kunstnernes Hus. Som bl.a. behandlet rehabilitering av Rodeløkka. Oppdrag, Byantikvaren og Saneringssjefen.
1975 Kunstnergruppen PARK 62, Miljøendringer i Asker sentrum. Oppdrag fra Asker Kunstforening
1975 Senografi, Høvikodden ballett
1975 Kunstnergruppen PARK 62. Kan Tøyenbadet bli hvermanns Edens Have. Utstilling, Munchmuseet og Oslo Kommunes Informasjonssenter. Oppdrag, Oslo Kommunes Kunstsamlinger.
UTSMYKNINGER
utdrag
1998 Saga Petrolium
1989 Kroken Sykehjem, Tromsø
1988 Porsangermoens Velferdsbygg
1985 Telegrafen Finnsneshttp
1985 Sparebank Nord, Tromsø
1983 Grindbakken skole, Holmenkollen, Oslo
1978 Rommen skole, Stovner , Oslo
STIPENDIER
1996 Troms fylkeskommune, arbeidsstipend, prosjektstøtte
1996 Prosjektstøtte, Oslo
1986 Lorch Shives arbeidsstipend, vederlagsfondet
1982 Troms Fylkes kommunes arbeidsstipend
1975 Statens 3 årige arbeidsstipend
1973 Bærum kommunes arbeidsstipend
1969 Generalkonsul Røwdes minnestipend
1968 3% Fondets arbeidsstipend
PRESENTASJON I BØKER OG MAGASINER
Utdrag
2020 Invitert: Bok: ‘TOP 10 CONTEMPORARY ARTISTS’ utgitt i London. ISBN-13:9789189685437
https://www.mastersoftoday.com/eBooks/Top-10-ContempArtists-2020-V2_eBook.htm
https://www.mastersoftoday.com/mot/Top-10-ContempArtists-V2_mobil/mobile/html5forpc.html
2020 Invitert: The Guggenheim Museum issue
of World of Art Magazine
2020 Invitert: Contemporary Art Station,
‘Art Collector’s choice’ utgitt i Japan og London
2019 Invitert: ‘International Contemporary Masters’.
Sponset, utgitt i Santa Barbara, California, U.S.A
2019 Invitert: Spotlight Contemporary Art Magazine,
utgave 12
2019 Invitert: ’36 ARTISTS TO FOLLOW’, 10 sider,
Masters of Today, London
2019 Invitert: CreativPaper, utgave No 15
https://issuu.com/creativpaper/docs/creativpaper-issue-15
2018 Invitert: CreativPaper, utgave No 12
2018 Invitert: ’33 ART PROFESSIONALS’, 20 sider,
Masters of Today, London
2016 Invitert: World Wide Art Books.
Current Masters Volum II, utgitt i Santa Barbara, California, U.S.A
2016 Invitert: World Wide Art Books.
Current Masters Volum I, 8 utvalgte kunstnere, november 2016
PRESENTASJON PÅ INTERNETT
Utdrag
2020 Invitert: Artebinaria, ArtinsideGallery,
Agumented reality, Firenze
2019 – 2020 Invitert: online portifolio
http://arterynyc.com/2019/02/13/gro-folkan/ (New York)
2019 Invitert: online
http://arterynyc.com/ (New York)
2019 Invitert: Artebinaria, ArtinsideGallery,
Art in Augmented reality, Firenze
https://www.grofolkan.no/wp-content/uploads/2019/10/ArtinsideGallery-instagram-grofolkan.mov
TILLITSVERV
Utdrag
1986 Gjestelærer Kunst- og Håndverksskolen, Oslo
1976 Statens Høstutstilling, jurymedlem
1975 Kulturrådets innkjøpskomité
Bildene imellom
Vår kultur er i utpreget grad definert i litterære kategorier, ord, tall. Alle ting har navn. Men sånn er ikke virkeligheten. Virkeligheten er sammenhengende, og inkluderer også det som er mellom tingene, mellom de navngitte tingene. Å utforske dette som er imellom, med min metode, er mitt prosjekt.
Virkeligheten kan oppleves som et språk som henvender seg til oss. Elementene i språket, «ordene» er andre enn våre ord, og omfatter også dette som er mellom ordene, mellom kategoriene, våre kategorier. Hva er et tre? Stammen, selvfølgelig grenene, kvistene, bladene, røttene. Men hva med den livsnødvendige soppen og mikrobene mellom rothårene? Hva med oxygenet nært bladene? Hva med fugleredet? Hva med fuglesangen tidlig om morgenen når solen står opp og solstrålene stryker over tretoppene? Hva med skyggen på marken?
Mange husker det berømte Haiku- diktet med blomsten som faller fra grenen, og som plutselig vender tilbake oppover. Var det en sommerfugl? Rykket inn i øyeblikket mellom blomsten og sommerfuglen, får vi plutselig tilgang til en del av virkeligheten vi ikke kjente før. Se utover et landskap, eller en eng med strå. Se så mye betydning, innhold det er imellom det navngitte.
Jeg tenker på mine bilder som porter, innganger til dette språket imellom. Jeg har opplevd at når jeg klarer å være i disse portene, så oppstår en ny tilstand, en samklang fordi jeg også er natur. Og da kan det hende at en fugl setter seg like ved, eller en ravn dukker ned og sier noe.
Bildene mine er porter, instrumenter. De egentlige bildene er ikke mine bilder, de som er på lerretet , men de som oppstår i betrakteren. Jeg har brukt mye tid på å reise og lære, være i andre miljøer-i New York, Southwest, The Four Corners, New Mexico, Colorado, Utah, Arizona, Berlin, Japan, Kina og har oppsøkt sterk uttrykksfull og uforstyrret natur, særlig i Nord- Norge.
For å få til det jeg prøver på, må jeg skape ”luft” mellom lagene, det må være rom og pust imellom. Jeg har brukt mange år på å utvikle en teknikk som tillater dette, prøve å skape en vektløshet á la haiku-diktet ovenfor, som uroer vår kategori-tenkning- og åpner portene.
Jeg bruker ofte oksyderte metaller for å skape farger og for at laget under kan komme igjennom oksyderingen. Jeg bruker gull, hvitt, rødt, grønt gull, sølv, kopper, messing, aluminium, paladium, platinum. Jeg bruker også interferens-farger der det passer. Fargen endrer seg fra rødt til grønt osv., når man beveger seg i forhold til bildet. Metallstøvet kler de oksyderte metallene. Akkurat dette er vanskelig å få fram på digitale foto.