Gro Folkan

Gro Folkan CV bakgrunns bilde

CV Gro Folkan

GRO FOLKAN –født 15.08. 1949

CURRICULUM VITAE

SEPARATUTSTILLINGER
utdrag

2022   Galleri Helviktangen, 06.06 – 08.08
2021-22 A pavillion, Artebinaria,Firenze
Virtuell separatutstilling, kuratert Maddalena Grazzini
2021  Gallery Unlock,3D,Virtuelt rom, internasjonalt
kuratorprosjekt Kuratert Stefania Carrozzini
2020  MyMicroGallery, Milano, kuratert Stefania Carrozzini, Italia
2019   Gallery Artifact, kuratert, New York
2017   Galleri Nord, Tromsø
2017   Moss Kunstgalleri
2014   Galleri Vanntårnet, Nesodden
2011   Galleri Brevik, Tromsø
2010  Galleri Sult, Stavanger
2010  Galleri Tonne, Oslo
2008  Galleri Brevik, Tromsø
2006  Galleri Brevik, Tromsø
2001  Galleri Embla, Tromsø
2001  Galleri Albin Upp, Oslo
1998  Tromsø Museum
1993  Tromsø Kunstforening
1990  Hammerlunds Kunsthandel, Oslo
1987  Galleri Cassandra, Drøbak
1985  Tromsø Kunstforening
1984  Kunstnerforbundet,Oslo
1983  Tromsø Kunstforening
1982  Galleri Tanum, Oslo
1979   Kunstnernes Hus, Oslo
1977   Galleri 71, Tromsø
1977   Kunstnernes Hus, Oslo
1975   Bergen Kunstforening
1973   Kunstnernes Hus, Oslo
1971    Kunstnerforbundet , Oslo
1967   Club 7, Oslo

OFFENTLIG INNKJØP
utdrag
Nasjonalgalleriet
Riksgalleriet
Norsk Kulturråd
Norges Bank
Bergen Kunstforening
Oslo Skoleutvalgs Kunstsamlinger
Oslo Kommunes Kunstsamlinger
Tromsø Universitet
Nord Norsk Kunstmuseum
Norsk Samtidsmuseum
Troms Fylkeskommune
Universitetssykhuset Nord-Norge

UTDANNELSE
1967-69    Statens Kunst- og Håndverksskole, malerlinje og
grafikklinje
1969-73    Statens Kunstakademi , maler og grafikklinje

GRUPPEUTSTILLINGER
utdrag
2023   New York, MONTSERRAT CONTEMPORARY ART

ART OF PRESENCE
Shaping the Future through Creativity

2023    Venezia, Stefania Carrozzini Gallery
Nature speaks to us

2023   Paris , NATURE SPEAKS TO US
Espace Sylvia Rielle 10, Place des Voges
Kuratert av Stefania Carrozzini

2023   Milano, Abbondanza/Abundance MyMicroGallery

2022   Contemporary Art Station, ‘Madrid Station Exhibition’

2022   ’ZONES OF IMMATERIAL SENSITIVITY’
MyMicroGallery
Kuratert av Stefania Carrozzini, Milano

2021    RESPIRO , Milano, Venezia, London
Kuratert av Stefania Carrozzini

2021    ’ZONES OF IMMATERIAL SENSITIVITY’
Santa Eufemia  Gallery in Venezia
Kuratert av Stefania Carrozzini

2021    ’Summer virtual Art Fair’, Contemporary Art Station

2021    ’Respiro’ International Curatorial Project
MyMicroGallery, Milano

2020    Santa Eufemia Gallery, ‘RESPIRO’ International Curatorial Project, 18/11 – 11/12, Venezia

2020    Artebinaria, Artinside Gallery, Art in Augumented reality, Firenze, Italia

2019    Artebinaria, Artinside Gallery,Art in Augumented reality, Firenze, Italia

https://www.grofolkan.no/wp-content/uploads/2019/10/ArtinsideGallery-instagram-grofolkan.mov

2016    Invitert: Contemporary Painting, The Brick Lane, London

2014    Summer Expo, Galleri Vulkan, Oslo
2000    Nord Norsk Samtidskunst, vandreutstilling
1996    Norske Bilder 96, Brandstrup, Oslo Rådhus
1995    Galleri Brandstrup
1995    Norske Bilder 95, Brandstrup, Oslo Rådhus
1990    Tromsø kunstnere presentere seg,
Tromsø Kunstforening
1980    Gruppeutstilling Fredrikstad
1977    Gruppeutstilling, Galleri F15, Moss
1976    Kvinneutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo
1975    Norskt i dag, gruppeutstilling, Hässelby slott, Stockholm
1974    Norsk grafikk i dag, vandreutstilling i Tyskland i 2 år
1972    Liljevalks Konsthall, Stockholm
1972    Grenseland. Gruppeutstilling, Oslo Kunstforening
1969    UKS Vårutstilling, vandreutstilling – deltatt 4 ganger senere
1968    Nordisk utstilling, Hässelby slott, Stockholm
1968    Juni utstillingen, gruppeutstilling, Kunstnerforbundet
1967    Debutanter fra Høstutstillingen,gruppeutstilling, Oslo Kunstforening
1967    Debuterte Statens Høstutstilling – deltatt 8 ganger senere

PREMIE

1976    1. Premie, Oslo Kommunes skolekonkurranse


PROSJEKTER

1977    Livskår, gruppeutstilling i Kunstnernes Hus. Som bl.a. behandlet rehabilitering av Rodeløkka. Oppdrag, Byantikvaren og Saneringssjefen.

1975    Kunstnergruppen PARK 62, Miljøendringer i Asker sentrum. Oppdrag fra Asker Kunstforening

1975    Senografi, Høvikodden ballett

1975    Kunstnergruppen PARK 62. Kan Tøyenbadet bli hvermanns Edens Have. Utstilling, Munchmuseet og Oslo Kommunes Informasjonssenter. Oppdrag, Oslo Kommunes Kunstsamlinger.

UTSMYKNINGER
utdrag

1998    Saga Petrolium
1989    Kroken Sykehjem, Tromsø
1988    Porsangermoens Velferdsbygg
1985    Telegrafen Finnsneshttp
1985    Sparebank Nord, Tromsø
1983    Grindbakken skole, Holmenkollen, Oslo
1978    Rommen skole, Stovner , Oslo

STIPENDIER

1996    Troms fylkeskommune, arbeidsstipend, prosjektstøtte
1996    Prosjektstøtte, Oslo
1986    Lorch Shives arbeidsstipend, vederlagsfondet
1982    Troms Fylkes kommunes arbeidsstipend
1975    Statens 3 årige arbeidsstipend
1973    Bærum kommunes arbeidsstipend
1969    Generalkonsul Røwdes minnestipend
1968    3% Fondets arbeidsstipend

PRESENTASJON I BØKER OG MAGASINER
Utdrag

2020   Invitert:  Bok:   ‘TOP 10 CONTEMPORARY ARTISTS’ utgitt i London. ISBN-13:9789189685437
https://www.mastersoftoday.com/eBooks/Top-10-ContempArtists-2020-V2_eBook.htm
https://www.mastersoftoday.com/mot/Top-10-ContempArtists-V2_mobil/mobile/html5forpc.html

2020 Invitert: The Guggenheim Museum issue
of World of Art Magazine

2020 Invitert: Contemporary Art Station,
‘Art Collector’s choice’ utgitt i Japan og London

2019 Invitert: ‘International Contemporary Masters’.
Sponset, utgitt i Santa Barbara, California, U.S.A

2019 Invitert: Spotlight Contemporary Art Magazine,
utgave 12

2019 Invitert: ’36 ARTISTS TO FOLLOW’, 10 sider,
Masters of Today, London

2019 Invitert: CreativPaper, utgave No 15
https://issuu.com/creativpaper/docs/creativpaper-issue-15

2018 Invitert: CreativPaper, utgave No 12

2018 Invitert: ’33 ART PROFESSIONALS’, 20 sider,
Masters of Today, London

2016 Invitert: World Wide Art Books.
Current Masters Volum II, utgitt i Santa Barbara, California, U.S.A

2016 Invitert: World Wide Art Books.
Current Masters Volum I, 8 utvalgte kunstnere, november 2016

PRESENTASJON PÅ INTERNETT
Utdrag

2020 Invitert: Artebinaria, ArtinsideGallery,
Agumented reality, Firenze

2019 – 2020 Invitert: online portifolio
http://arterynyc.com/2019/02/13/gro-folkan/ (New York)

2019 Invitert: online
http://arterynyc.com/ (New York)

2019 Invitert: Artebinaria, ArtinsideGallery,
Art in Augmented reality, Firenze
https://www.grofolkan.no/wp-content/uploads/2019/10/ArtinsideGallery-instagram-grofolkan.mov

TILLITSVERV
Utdrag
1986 Gjestelærer Kunst- og Håndverksskolen, Oslo
1976 Statens Høstutstilling, jurymedlem
1975 Kulturrådets innkjøpskomité

Bildene imellom

Vår kultur er i utpreget grad definert i litterære kategorier, ord, tall. Alle ting har navn. Men sånn er ikke virkeligheten. Virkeligheten er sammenhengende, og inkluderer også det som er mellom tingene, mellom de navngitte tingene. Å utforske dette som er imellom, med min metode, er mitt prosjekt.

Virkeligheten kan oppleves som et språk som henvender seg til oss. Elementene i språket, «ordene» er andre enn våre ord, og omfatter også dette som er mellom ordene, mellom kategoriene, våre kategorier. Hva er et tre? Stammen, selvfølgelig grenene, kvistene, bladene, røttene. Men hva med den livsnødvendige soppen og mikrobene mellom rothårene? Hva med oxygenet nært bladene? Hva med fugleredet? Hva med fuglesangen tidlig om morgenen når solen står opp og solstrålene stryker over tretoppene? Hva med skyggen på marken?

Mange husker det berømte Haiku- diktet med blomsten som faller fra grenen, og som plutselig vender tilbake oppover. Var det en sommerfugl? Rykket inn i øyeblikket mellom blomsten og sommerfuglen, får vi plutselig tilgang til en del av virkeligheten vi ikke kjente før. Se utover et landskap, eller en eng med strå. Se så mye betydning, innhold det er imellom det navngitte.

Jeg tenker på mine bilder som porter, innganger til dette språket imellom. Jeg har opplevd at når jeg klarer å være i disse portene, så oppstår en ny tilstand, en samklang fordi jeg også er natur. Og da kan det hende at en fugl setter seg like ved, eller en ravn dukker ned og sier noe.

Bildene mine er porter, instrumenter. De egentlige bildene er ikke mine bilder, de som er på lerretet , men de som oppstår i betrakteren.  Jeg har brukt mye tid på å reise og lære, være i andre miljøer-i New York, Southwest, The Four Corners, New Mexico, Colorado, Utah, Arizona, Berlin, Japan, Kina og har oppsøkt sterk uttrykksfull og uforstyrret natur, særlig i Nord- Norge.

For å få til det jeg prøver på, må jeg skape ”luft” mellom lagene, det må være rom og pust imellom. Jeg har brukt mange år på å utvikle en teknikk som tillater dette, prøve å skape en  vektløshet á la haiku-diktet ovenfor, som uroer vår kategori-tenkning- og åpner portene.

Jeg bruker ofte oksyderte metaller for å skape farger og for at laget under kan komme igjennom oksyderingen. Jeg bruker gull, hvitt, rødt, grønt gull, sølv, kopper, messing, aluminium, paladium, platinum. Jeg bruker også interferens-farger der det passer. Fargen endrer seg fra rødt til grønt osv., når man beveger seg i forhold til bildet. Metallstøvet kler de oksyderte metallene. Akkurat dette er vanskelig å få fram på digitale foto.